Vill du lära dig mer om hur man på bästa sätt samordnar och effektivt styr ett antal servicetjänster, eller är du intresserad av en chefstjänst? Kanske är du då nyfiken på just service management. I denna artikel reder vi ut vad det ämnet innebär.

Innehåll

  • Vad är service management?
  • Här kan du jobba
  • Lämpliga utbildningar hos EXMI

Vad är service management?

Service management är i grunden ett tvärvetenskapligt ämne. Som studerande inom området lär du dig om kundnära serviceorganisationer utifrån en ledarskapssyn. Bland annat med fokus på organisation, ekonomi och marknadsföring i företag eller organisationer, där tjänster och service är särskilt viktigt.

Ämnet är med andra ord både väldigt brett och djupt, det finns dessutom möjlighet till att välja flera olika vägar inom området. Övergripande kan man dock säga att service management handlar om att säkerställa så att verksamhetens eller organisationens tjänster anpassas till affärsverksamheten. Riskerna ska begränsas och lönsamheten öka. Det innebär att kostnaderna för tjänsten ska minska, samtidigt som tjänsternas kvalitet ska öka.

För att bli duktig inom service management krävs ett strategiskt tänkande, vilket är en viktig egenskap för dig som vill bli en kompetent ledare eller jobba inom en chefsposition. Du måste därmed ha förståelse för kundens roll, värdeskapande, kvalitetsutveckling och ledarskap. Med vetskapen om hur du applicerar olika metoder på problem når du effektiva lösningar.

Här kan du jobba

Du som har en utbildning eller certifikat inom service management kan bland annat jobba som logistikchef, projektledare, informatör, inköpare, platschef eller distributionsansvarig. Exempel på områden är bland annat inom detaljhandel, logistik, kreativa näringar, turism och hotell.

Eftersom du har en bred kompetens är möjligheterna goda till att snabbt etablera sig på arbetsmarknaden, både vad gäller bransch, verksamhet och yrke. De allra flesta, ca 95 % av de som har en utbildning, får också ett jobberbjudande kort tid efter avslutade studier. Eftersom alla organisationer och verksamheter är i behov av goda ledare med mångsidig kunskap kommer behovet inte att minska.

Lämpliga utbildningar hos EXMI

EXMI erbjuder både internationellt efterfrågade utbildningar samt kvalitetssäkra certifieringar inom managementkonsulting. När du väljer en utbildning hos oss kan du vara säker på att du stärker din egen utveckling och att dina kommande upphandlingar kommer att gynnas med din nyförvärvade expertis.

Våra managementutbildningar vänder sig till dig som redan är specialist och nu önskar att bredda din kompetens för att kunna ta nästa karriärsteg. Våra utbildningar ger dig ett försprång inom företagsledning samtidigt som du förbereder dig för en certifiering baserad på ISO-standarden.

Syftet med våra certifieringar är att synliggöra din kunskap, både inom nuvarande organisation och gentemot marknaden på ett trovärdigt sätt. Eftersom kraven på kompetens och kunskap ökar snabbt i arbetslivet är en certifiering ett bra sätt att kvalitetssäkra dina yrkeskunskaper och därmed öka din konkurrenskraft. Våra certifieringar håller en hög internationell standard vilket dessutom ökar ditt värde på arbetsmarknaden. 

Läs mer om våra utbildningar och certifieringar för att ta reda på vad som passar din kompetensutveckling bäst.