X
GO

Blogg

Konflikthantering – fem tips för att hantera konflikter

Konflikthantering – fem tips för att hantera konflikter

 

 

 

 

 

 

Innehåll

  • Konflikthantering – en del av chefsrollen
  • Så hanterar du konflikter på bästa sätt

 

Konflikthantering – en del av chefsrollen

I en ledande roll finns det mycket som är givande. Inte minst när det går bra för organisationen och dess medarbetare. Mindre kul är det däremot att behöva hantera konflikter.

 

Att hantera och lösa uppstådda konflikter är nämligen något som de flesta chefer drar sig för. Det är ingenting som man föredrar att lägga tid på, men däremot något som man är illa tvungen att göra. Dels för att det ingår i en ledares ansvarsområde, men också för att det hjälper såväl inblandade individer som organisationen att ta sig vidare.

 

Så hanterar du konflikter på bästa sätt

1. Agera så tidigt som möjligt – En konflikt som får pågå under lång tid kan få förödande konsekvenser. Den har möjlighet att påverka såväl arbetsuppgifterna, arbetsklimatet och medarbetare - både inblandade och icke inblandade - negativt. Som chef är det därför viktigt att agera och försöka hantera konflikten så tidigt som möjligt.

 

2. Var inte rädd för att ställa frågor – Det finns alltid två sidor av ett mynt. Särskilt i konflikter. Se därför till att ställa frågor till samtliga inblandade. Försök komma fram till vad det är som har orsakat konflikten ur allas perspektiv. Detta är av yttersta vikt för att hitta en ny väg framåt.

Som chef bör du även vara noga med att formulera dina frågor på rätt sätt. Säkerställ att formulera frågor som inte kommer fram som anklagelser. Undvik ordval som ”alltid” i dina frågeställningar eftersom detta kan få dig att framstå som partisk och därigenom spä på konflikten ytterligare.

 

3. Tillåt lösningen att ta tid – Konflikter löser man sällan i en handvändning. Se därför till att avsätta tillräckligt med tid för att lösa problemet. Säkerställ att du har tid för att lyssna på vad alla inblandade har att säga. Låt dem tala till punkt och avbryt inte. Ställ in dig på att processen kan ta tid.

 

4. Var neutral och observant – En av de viktigaste sakerna vid konflikthantering är att behålla neutralitet. Håll dig till fakta, agera inte på magkänsla och uttryck inga egna åsikter. Ta istället upp vad du har observerat. Övergå sedan till att lyssna och ställa frågor.

 

5. Sätt upp tydliga mål – När du väl har kommit fram till vad som förorsakat den uppstådda konflikten, är det dags att lösa den. Något som bäst görs genom att sätta upp tydliga mål för samtliga inblandade. Hur kan meningsskiljaktigheterna lösas så att alla blir nöjda?

 

Där har du det – fem tips för att hantera uppstådda konflikter på bästa sätt. Även om konflikthantering inte är någonting som du föredrar att lägga tiden på, är det någonting som måste göras. Med tiden kommer du dessutom att bli mer bekväm med att hantera situationer som dessa.

 

Vidareutvecklas hos ExMi

Hos oss på ExMi kan du läsa flertalet givande utbildningar som hjälper dig att bli en bättre ledare. En ledare som framgångsrikt kan styra organisationen i såväl nutid som framtid. Något som är väldigt positivt med våra program är att de varvar teori med praktik på ett optimalt sätt, vilket medför att du erhåller verktyg som skapar goda incitament för hela organisationen.

Om du vill utvecklas i din roll som ledare, kan vi bland annat rekommendera våra utbildningar:

 

Gör som hundratals andra och vidareutveckla dina ledarkunskaper hos oss på ExMi – boka din utbildning redan idag!

| Return
0 ( 0 reviews)

Related

Not any article

Sök

Kategorier

Tags

Artiklar

  • Fem tips för en lyckad teamutveckling
  • Vikten av kontinuerlig ledarutveckling
  • Sju tips för bättre presentationsteknik
  • Transformativt ledarskap – vad är det
  • Att tänka på vid förhandling
  • Konflikthantering – fem tips för att hantera konflikter
  • 5 tips för en lyckad karriärplanering
  • Fem tips för en lyckad kompetensinventering
  • Fyra metoder för bättre gruppdynamik
  • Fem tips för att hantera svåra samtal som chef
Sida 1 av 7 FörstFöregående [1]