X
GO
en-USsv-SE

Blogg

Fem tips för att hantera svåra samtal som chef

Fem tips för att hantera svåra samtal som chef

 

 

 

 

 


 

Innehåll

  • Det svåra samtalet – en del av chefsrollen
  • Hantera svåra samtal på bästa sätt

 

Det svåra samtalet – en del av chefsrollen

I en ledande roll finns det mycket som är givande. Speciellt när det går bra för organisationen och dess medarbetare. Mindre kul är det att behöva ta det svåra samtalet, t ex att behöva för en kollega att hen inte längre fungerar i sitt arbete.

 

Det svåra samtalet är någonting som de flesta chefer drar sig för. Det är inget samtal som man helst vill genomföra. Det är en tanke som tar upp mycket tankekraft samtidigt som man fortsätter att skjuta samtalet framför sig. Det hela måste självklart ske, men frågan är bara hur man gör det på bästa sätt?

 

Hantera svåra samtal på bästa sätt

1. Var förberedd – Ett svårt samtal kräver god planering och förberedelse. Fundera över vad det är du uppmärksammat. Vad är det som gör att medarbetaren inte längre fungerar i sitt arbete? Hur framför du detta på bästa sätt utan att skapa en het diskussion om vad som är rätt och fel? Och sist men inte minst – hur tror du att kollegan kommer att reagera och hur kan du bemöta denna reaktion på bästa sätt?

 

2. Bestäm tid och plats – När du väl känner dig förberedd är det dags att bestämma en tid och plats för mötet. Ett bra tips är att avsätta tillräckligt med tid för mötet. Helst mer tid än vad du tror att samtalet tar. Samtal som dessa blir oftast känslosamma och drar ut på tiden.

 

Ett annat bra tips är att välja en plats som är avslappnande och där ni inte blir störda. Konferensrummet med glasväggar är oftast ingen bra plats för denna typ av samtal. En mer avlägsen plats med fåtöljer är oftast bättre än ett stelt konferensbord.

 

3. Förvarna men var tydlig – Att inleda svåra samtal med en förvarning om vad som komma skall brukar vara en bra idé. Exempelvis kan du öppna med något i stil med: ”det jag vill prata med dig om idag kommer med största sannolikhet vara väldigt tufft att höra”.

 

Därefter är det dock viktigt att vara tydlig och gå rakt på sak. Situationen är som den är. Den blir inte bättre för att du försöker linda in den i fina ord eller prata runt problemet. Detta kan istället göra medarbetaren förvirrad. Berätta hur läget ser ut. Vad det är du uppmärksammat och varför situationen inte längre är hållbar.

 

4. Visa medmänsklighet – Nyheter som dessa är aldrig roliga att motta. Även om medarbetaren haft en känsla om att detta varit på väg att ske, är det alltid tufft. Vissa reagerar med ilska medan andra bara blir ledsna. Oavsett vilket är det viktigt att du visar medmänsklighet.

 

Försök att visa ditt stöd för personen och prata även om framtiden i positiv bemärkelse. Berätta om vad som kommer att ske, vilket eventuellt stöd som går att få, samt vilka goda framtidsutsikter kollegan har.

 

5. Summera och boka ett nytt möte – För att båda parter ska känna sig införstådda med vad som hänt är det viktigt att avsluta samtalet med en summering. Även om det känns som att ni efter omständigheterna lämnar mötet på god fot, är det fördelaktigt att boka in ett nytt möte. Saker som dessa tar nämligen tid att smälta och kanske dyker det upp följdfrågor i efterhand.

 

Där har du det – fem tips för att hantera svåra samtal som chef. Kom ihåg att det är någonting som måste göras. Även om det känns tufft. Efteråt blir du också en erfarenhet rikare…

 

Att vara chef är väldigt roligt när det går bra för organisationen. När det väl börjar storma och du blir tvungen att ta svåra samtal kan det vara mindre kul. Det är dock någonting som är oundvikligt samtidigt som det är utvecklande. För att underlätta dessa tuffa situationer tänkte vi därför dela med oss av fem tips för att hantera svåra samtal som chef.

 

Innehåll

  • Det svåra samtalet – en del av chefsrollen
  • Hantera svåra samtal på bästa sätt

 

Det svåra samtalet – en del av chefsrollen

I en ledande roll finns det mycket som är givande. Speciellt när det går bra för organisationen och dess medarbetare. Mindre kul är det att behöva ta det svåra samtalet, t ex att behöva för en kollega att hen inte längre fungerar i sitt arbete.

 

Det svåra samtalet är någonting som de flesta chefer drar sig för. Det är inget samtal som man helst vill genomföra. Det är en tanke som tar upp mycket tankekraft samtidigt som man fortsätter att skjuta samtalet framför sig. Det hela måste självklart ske, men frågan är bara hur man gör det på bästa sätt?

 

Hantera svåra samtal på bästa sätt

1. Var förberedd – Ett svårt samtal kräver god planering och förberedelse. Fundera över vad det är du uppmärksammat. Vad är det som gör att medarbetaren inte längre fungerar i sitt arbete? Hur framför du detta på bästa sätt utan att skapa en het diskussion om vad som är rätt och fel? Och sist men inte minst – hur tror du att kollegan kommer att reagera och hur kan du bemöta denna reaktion på bästa sätt?

 

2. Bestäm tid och plats – När du väl känner dig förberedd är det dags att bestämma en tid och plats för mötet. Ett bra tips är att avsätta tillräckligt med tid för mötet. Helst mer tid än vad du tror att samtalet tar. Samtal som dessa blir oftast känslosamma och drar ut på tiden.

 

Ett annat bra tips är att välja en plats som är avslappnande och där ni inte blir störda. Konferensrummet med glasväggar är oftast ingen bra plats för denna typ av samtal. En mer avlägsen plats med fåtöljer är oftast bättre än ett stelt konferensbord.

 

3. Förvarna men var tydlig – Att inleda svåra samtal med en förvarning om vad som komma skall brukar vara en bra idé. Exempelvis kan du öppna med något i stil med: ”det jag vill prata med dig om idag kommer med största sannolikhet vara väldigt tufft att höra”.

 

Därefter är det dock viktigt att vara tydlig och gå rakt på sak. Situationen är som den är. Den blir inte bättre för att du försöker linda in den i fina ord eller prata runt problemet. Detta kan istället göra medarbetaren förvirrad. Berätta hur läget ser ut. Vad det är du uppmärksammat och varför situationen inte längre är hållbar.

 

4. Visa medmänsklighet – Nyheter som dessa är aldrig roliga att motta. Även om medarbetaren haft en känsla om att detta varit på väg att ske, är det alltid tufft. Vissa reagerar med ilska medan andra bara blir ledsna. Oavsett vilket är det viktigt att du visar medmänsklighet.

 

Försök att visa ditt stöd för personen och prata även om framtiden i positiv bemärkelse. Berätta om vad som kommer att ske, vilket eventuellt stöd som går att få, samt vilka goda framtidsutsikter kollegan har.

 

5. Summera och boka ett nytt möte – För att båda parter ska känna sig införstådda med vad som hänt är det viktigt att avsluta samtalet med en summering. Även om det känns som att ni efter omständigheterna lämnar mötet på god fot, är det fördelaktigt att boka in ett nytt möte. Saker som dessa tar nämligen tid att smälta och kanske dyker det upp följdfrågor i efterhand.

 

Där har du det – fem tips för att hantera svåra samtal som chef. Kom ihåg att det är någonting som måste göras. Även om det känns tufft. Efteråt blir du också en erfarenhet rikare…

 

| Return
0 ( 0 reviews)

Related

Not any article

Sök

Kategorier

Tags

Artiklar

  • Fyra metoder för bättre gruppdynamik
  • Fem tips för att hantera svåra samtal som chef
  • Vikten av ett tydligt ledarskap
  • Ledarskapsträning – även chefer behöver utvecklas
  • Medarbetarutveckling – utveckla din viktigaste resurs
  • Grupputveckling – för ett bättre team
  • Vikten av strategisk kompetensutveckling
  • Tips för ett lyckat förändringsarbete
  • Kompetensanalys
  • Målstyrning
Sida 1 av 6 FörstFöregående [1]2345 Sista