En organisation, verksamhet eller ett företag kan ibland behöva hjälp med att införa positiva förändringar som förbättrar arbetssituationen och lönsamheten. De kan då välja att ta kontakt med en organisationskonsult. I denna artikel berättar vi mer om vad det arbetet innebär.

Innehåll
- Vad gör en organisationskonsult?
- Vad krävs av en organisationskonsult?
- Ledarutbildningar hos Exmi

Vad gör en organisationskonsult?

Organisationskonsulter är inte managementkonsulter. Organisationskonsulter leder och utvecklar organisationer, verksamheter samt anställda i lönsamma riktningar. Eftersom varje uppdrag och enskilt arbete kan se väldigt olika ut är kan en organisationskonsult ha väldigt varierande arbetsveckor. Generellt handlar det om att utföra någon form av förändring i en organisation. Förändringsarbetet kan exempelvis handla om att effektivisera, utveckla eller förbättra olika områden i verksamheten.

Ibland kan en organisationskonsult även få i uppdrag att ta fram och implementera ledarskapsprogram eller metoder för att utveckla en grupp. Andra arbetsuppgifter som en organisationskonsult genomför är till exempel att ordna med effektiva och rättvisa rekryteringsprocesser, genomföra personbedömningar samt utbilda och genomföra workshops för ledare och medarbetare.

Att genomföra en lyckad förändring kan ofta ta lång tid och vara väldigt komplicerat. För att nå bästa resultat krävs det att hela verksamheten arbetar målmedvetet och tillsammans. Både ledare och medarbetare måste därför få kunskap och förståelse om hur förändringsarbetet ska genomföras och självklart vad målet med uppdraget är.

Vad krävs av en organisationskonsult?

Som organisationskonsult fungerar du som en ledare åt dina organisationer och det är du som ser till att verksamheten arbetar för att nå de uppsatta målen. Du ska därför känna dig säker i ledarrollen och samtidigt brinna för människor, teambuilding och företagsutveckling. En organisationskonsult förstår vilka faktorer som kan förbättra och effektivisera en arbetssituation samt hur man kan påverka organisationens lönsamhet genom att arbeta inifrån verksamheten.

En organisationskonsult kan arbeta med enskilda individer, stora grupper och hela organisationer. Kommunikation, konflikthantering och coaching är en självklar del av arbetet där ökad lönsamhet för hela verksamheten är målet.

En framgångsrik organisationskonsult vägleder verksamheten. Nedan har vi listat tre byggstenar som ofta leder till ett lyckat förändringsarbete.

  • Genom tydlighet och transparens om var organisationen är på väg, orsaken till att och hur organisationen kommer ta sig dit.

  • Att skapa trygghet, tilltro och respekt för varandra inom verksamhetens alla olika delar.

  • All utveckling tar tid. Men en organisationskonsult stämmer av förändringsarbetet och för att bli medveten om att det går åt rätt håll.

Ledarutbildningar hos Exmi

Som organisationskonsult arbetar man med att leda organisationer och verksamheter framåt. I ledarrollen måste man därför förstå sig på olika problem samt hur man löser dem på bästa sätt. EXMI erbjuder flera olika kraftfulla program för dig som vill utveckla dina kunskaper och bli en effektiv ledare. När du väljer en utbildning hos oss kan du vara säker på att du stärker din egen utveckling och att dina kommande upphandlingar kommer att gynnas med din nyförvärvade expertis.

Oavsett om du vill ta nästa kliv uppåt i karriären och har som mål att arbeta inom en professionell chefsposition, eller bara är ute efter att utvecklas i rollen som ledare, kan du med fördel läsa mer om vad våra utbildningar erbjuder dig.

Bland våra chefsutbildningar online med löpande rådgivning hittar du bland annat:

Gör som hundratals andra och vidareutveckla dina ledarkunskaper hos oss på Exmi – boka din utbildning redan idag eller kontakta oss för att få veta mer!