Olika kompetensnivåer

Den europeiska referensramen för kvalifikationer för livslångt lärande.

Den europeiska referensramen för kvalifikationer är ett gemensamt europeiskt referenssystem som ska koppla samman olika länders nationella kvalifikationssystem och referensramar. I praktiken kommer den att fungera som ett översättningsverktyg som gör kvalifikationerna mer förståeliga. Beskrivning av de åtta EQF-nivåerna som finns. Var och en av de åtta nivåerna definieras i en rad deskriptorer som anger de läranderesultat som krävs för kvalifikationerna på den nivån i varje kvalifikationssystem.

 


Resultat av lärande av betydelse för nivå 8

Uppvisa betydlig auktoritet, innovation, självständighet, akademisk och yrkesrelaterad integritet och varaktigt engagemang för utveckling av nya idéer eller förfaranden i spetsen för arbets- eller studiesituationer, inbegripet forskning

Resultat av lärande av betydelse för nivå 7    

Hantera och omvandla arbets- eller studiesituationer som är komplicerade, oförutsägbara och kräver nya strategiska tillvägagångssätt. Ta ansvar för att bidra till yrkesrelaterade kunskaper och praxis och för att se över ar-betslagens strategiska prestation.


Resultat av lärande av betydelse för nivå 6    

Hantera komplicerade tekniska eller yrkesrelaterade aktiviteter eller projekt, ta ansvar för beslutsfattande i oförutsägbara arbets- eller studiesituationer. Ta ansvar för ledning av individers och gruppers yrkesutveckling


Resultat av lärande av betydelse för nivå 5    

Utöva ledning och övervakning av arbets- eller studieverksamhet där det finns oförut-sägbara förändringar. Se över och utveckla egna och andras prestationer