MBA Strategisk planering och marknadsföring
MBA Strategisk planering och marknadsföring med löpande rådgivning
Programmet utvecklar rätt kompetenser för bättre strategisk styrning och lönsamhet! På starkt konkurrensutsatta marknader är framgång eller misslyckande av en produkt eller tjänst baserat på de marknadsföringsbeslut du fattar. Detta program kommer att hjälpa dig att fatta de rätta besluten säger Mikael Jensen. Programmet ger dig möjlighet att analysera och kritiskt värdera marknadsföringsproblem och strategiska möjligheter. Det kommer också att hjälpa dig att utveckla och implementera marknadsföringsstrategier och program som tar bäst nytta av sitt företags situation. Du kommer lära dig hur en produkt positionerar sig genom de beslut du fattar samt hur dess varumärke kan utvecklas. Som marknadsförare måste man också fatta rätt beslut beträffande vilka strategiska och operationella aktiviteter som kommer efterkrävas för att mål ska kunna uppfyllas.
foer vem
Programmet vänder sig till VD och högre chefer.
Omfattning
Utbildningen omfattar 10 sessioner med lärarledd handledning (online) i realtid. Varje session är tre timmar. Parallellt med online-möten arbetar du med eget företag och jobbar fram förbättringar inom olika områden, ca 5 timmar per vecka. Under utbildningen får du konkreta råd om hur du skapar framgång i ditt företag.
Mål
Få ökad kompetens inom strategisk planering och marknadsföring för att öka företagets lönsamhet och tillväxt samt tillämpa lärandet genom arbetsplatsförlagda aktiviteter och praktikfall.
Fördelar
- Du får ett gediget kursmaterial.
- Du stärker företags kunkurrensposition.
- Du tränas i förmågan att lösa problem.
- Du omsätter kunskaper direkt i praktiken.
Under utbildningen får du konkreta råd om hur du kan gå till väga för att skapa ökad framgång i ditt företag. Varje avsnitt innehåller teori och praktik.
Programinnehåll
OnLine Session 1-5 - Strategisk planering
- Introduktion till strategi, planering och struktur.
- Modellering av den strategiska planeringsprocessen.
- Företagets mål och medel.
- Skapa bra underlag för ekonomiska beslut.
- Företaget och marknaden.
- Intern analys av företaget.
- Att göra val mellan strategier.
- Prioriteringar och delegationer
- Implementering och utvärdering av strategi.
OnLine Session 6-10 - Konkurrensstark marknadsföring
- Processen för marknadsföringshantering.
- Marknadsföringsimplikationerna av företags- och affärsstrategier.
- Förstå marknadsmöjligheter.
- Prognoser och marknadskännedom.
- Rikta in sig på attraktiva marknadssegment.
- Differentiering och varumärkespositionering.
- Produkt- och prissättningsbeslut.
- Beslut om distributionskanaler.
- Integrerade beslut om säljfrämjande åtgärder.
- Beslut om digital marknadsföring.
- Marknadsföringsstrategier för nya marknadsinträden.
- Strategier för tillväxtmarknader.
- Strategier för mogna och vikande marknader.
- Organisera och planera för ett effektivt genomförande.
- Mäta och leverera marknadsföringsresultat.